Course Description
This foundation course will present the underlying principles of foreign language teaching and provide a historical overview of teaching methods. It will also examine the designs and techniques associated with each method to consider the approaches suitable for various teaching situations. Language of instruction differs by year.
The first half of the course will deal with the theoretical underpinnings of language learning drawing heavily on the studies of second language acquisition. In the latter part of the course, various positions towards second/foreign language teaching will be introduced to examine how the theories are reflected on each method.
言語教育における言語一般に共通した教授理論・学習理論を紹介し、さまざまな教授法をそのデザインや技術的側面を比較しながら歴史的に概観する。開講年度によって、開講言語が異なる。
コース前半においては、第二言語習得論を基盤に、言語教育の理論を扱う。後半では、言語教授に関する様々な考え方を紹介し、教授理論が教授法にいかに反映されているかを考察する。
Contents of Lectures 6Lectures /1 Video
第一言語習得理論
第二言語習得理論(社会文化理論、各理論のまとめ)、第二言語習得における個人差(個人内要因)
※Video is partial recording of Course.
※この動画はコースの一部を公開しています。
第二言語習得における個人差(研究手法の難しさ、知性、適性)
中間言語
第二言語/外国語教授に関する様々な考え方
言語教育理論を反映した各教授法
Instructor: TOMIYAMA‚ Machiko 富山真知子 | Language of Instruction: J
Major: Language Education 言語教育 | Course ID: LED102 | Course Schedule: 3/M, 3/W, 3/F | Update: 2017.01.17 Category: Major Courses